BMW Klubben Norge

Oljeforbruk R850RT

Oljeforbruk R850RT

Innlegg Throttle 28 Okt 2008, 20:28

Hei.
Har en r850rt 2004mod som bruker ca 1 - 1,3 l olje på 10.000 km. Sykkelen har ikke gått mer enn 33000 km. BMW forhandler mener dette ligger innenfor "limit". Det som "plager" meg mest er "blårøyken" som kommer når den er kald. Fader`n har en R850RT 1998 mod, den har ikke noe oljeforbruk mellom servicene. Ei heller blårøyk når den er kald.

Så mitt spørsmål er om noen der ute har erfart noe lignende. Og ikke minst HVA gjorde du for å rette på dette.

** obs** Det er ingen oljelekkasje å se på motoren.
Olje i bruk: Mineral olje 20-50W
Mvh Throttle
Sist endret av Throttle den 10 Apr 2010, 04:19, endret 1 gang
Throttle

Re: Oljeforbruk R850RT

Innlegg bmwgubbe 29 Okt 2008, 06:59

Jeg lurer på hvilken forhandler som har sagt dette er innen "limit"? for denne forhandleren hadde nok 2 liter pr 10 tusen vært innen limit også.

Det er da for svarte ikke normalt den skal bruke over literen på denne distansen. Da er det noe ruskende galt en plass. Ikke det jeg kjører r selv, men har da vært borti noen kamerater som har, og aldrig hørt lignende(da har de i så tillfelle holdt kjeft om forbruket)

Jeg tør påstå enkelte av disse som er forhandlere, ikke vet hvor landet ligger, men selge kan de.

Jeg har vært borti forhandlere med merkeverksted som ikke kan lufte bremser på en med abs på engang, så dette gjorde jeg selv etterpå, med klingende resultat.
Derfor benytter jeg meg ikke av noensomhelst som iallefall kaller seg hverken merkeverksted eller annet. Men tusenlappene skulle de ha, selv om min feil aldrig ble utbedret. Det var før i tiden de kunne dette med å fikse.

Blårøyken din kan skyldes flere ting, men at det er oljeviskositeten\merke ditt som forårsaker dette kan jeg umulig forstå.

Slitasje\ødelagte simringer, ventiltettninger er vel en mulig årsak. Regner med du ikke har fyllt så altfor mye på motoren, så den kaster dette over i veivhusventilasjonen og inn sammen med lufta igjen.

Mc`en hadde jo ikke mange km på seg heller. Men hvor lenge har du hatt den\km?

Privatkjøp eller butikk? Tenkte på reklamasjon. Men uannsett, hvis du ikke er den som kjøpte sykkelen ny, er det veldig greit å snakke med tidligere eiere, dette kan nøste opp i endel problemløsninger om hva dette kan skyldes. Muligheten for at feilen har ligget der siden sykkelen var spell ny er jo også en mulighet.

Få høre fra deg da, er ikke store farten inne på forumet her, så det gjelder å holde rullen i bånn..
Siterer her en setning fra en MC kamerat: Vi er den siste generasjon som får leke oss med bensin.
bmwgubbe

Innlegg Throttle 29 Okt 2008, 23:29

Slitasje\ødelagte simringer, ventiltettninger er vel en mulig årsak. Regner med du ikke har fyllt så altfor mye på motoren, så den kaster dette over i veivhusventilasjonen og inn sammen med lufta igjen.

Hei bmwgubbe !!
Har hatt sykkelen de siste 13 tusen km. Den har hele tiden brukt "litt" olje, men den nå på de siste 8000 km jeg har fått mer og mer blårøyk om morgenen, og økt forbruk.
Før hver olje sjekk har sykkelen stått stille i minst 1 time, for å unngå en evnt overfylling.

Kommer nok til å ta en telefon runde til forskjellige BMW verksteder, så får jeg oppsummere etter det hva jeg skal/må gjøre.

Mere info kommer
Mvh Throttle 64.mod
Throttle

Innlegg bmwsmia 30 Okt 2008, 00:31

Kjører du mye og langt hver gang synes jeg oikke forbruket er høyt, tvert imot. Kjører du bare til og fra jobb og småturer i byen ville jeg vært bekjymret.

En motor som går på jevnt over høyt turtall som på langkjøring vil "bruke olje", alt annet er unormalt. En motor som går mye kald og kun på småkjøring vil ikke "bruke olje" da forbruket "kompenseres" med uforbrent bensin som samles i veivhuset. Tar du en motor i hvilket som helst kjøretøy som har gått på småkjøring og drar ut på langtur, vil du finne ut at den "bruker olje som fy". Årsaket er at temperaturen i veiva stiger, bensinen fordamper og det gir igjen mat til overløpet til sug motor. Det kan da se ut som om motoren plutselig har begynt å bruke masse olje.

Enhver motor SKAL bruke litt olje, da det er endel av smøringen av sylindervegger og stempel.

Min K1100LT fra 1995 har brukt 1 liter på 12-1500 km siden dag en, ved langkjøring. I de periodene den kun har gått på småkjøring og arbeidskjøring innen fylket er forbruket nesten null. På autobahn bruker den litern på 800 km, men da er det stram wire hele veien. Sykkelen er gått med sidevogn siden den var ny, og den har fått juling siden dag en. Den har nå gått ca 140.000 km og forbruket har vært det samme siden den var ny.

Min gamle K100 LT (Kalt Lille Tjernobyl pga blårøyken) har ca 90.000 km og brukes stort sett i nærmiljøet med mye kald kjøring og stopp og start. Denne bruker ikke oje i det hele tatt mellom oljeskiftene, men art jeg en tur T/R Ålesund til Oslo for å fikse et visa på en eller annen ambassade, er det bare å fylle etter olje ved hjemkomst. 2-3 dl på 1200 km ved oljeskift rett før turen til Oslo. Har sykkelen gått 4-500 km lokalt før Osloturen, kan jeg gjerne etterfylle en liten liter.
Restaurerte K100LT`n sist vinter, og sjekket motorern. Ingen målbar slitasje eller slark noe sted, så maskinisten ble gitt 90.000 km til før neste sjekk...
K-modellene er nå engang skapt slik at det eneste de trenger er oljeskift, plugger og gode luftveier.
K1100LT`n hadde førstegangs-service på ventilene på 100.000 km, den ble målt og er gitt nye 100.000 km før neste sjekk av ventiler...

Vil nok tro at BMW-verkstedet hadde mye rett i at forbruket er normalt. Jeg ville ihvert fall ikke vært bekjymret. Jeg har hatt endel BMWèr siste 23 år, rullet ca 600.000 km med dem og oljeforbruket har vært som nevn over på samtlige. Samtlige sykler har vært det vi kaller bruks-sykler og ingen har vært noen kjæledegge. Tanken på at oljeforbruket i enkelte miljøer regnes for å være høyt, har iallefall her i huset vært regnet for normalt. Etter det jeg hører fra andre som bruker sykkelen som nyttekjøretøy, så er alt normalt.

Bernhard
bmwsmia

Innlegg Throttle 30 Okt 2008, 17:15

Takker for din respons Bernhard.

Det var førts på langtur til vestlandet i sommer jeg ble obs på forbruket. Turen gikk med a`mor + full oppakkning på sykkelen. Olja var opp på maks ved avreise, etter 150 mil var den nede på min. Fylte opp til maks igjen i Bergen. Etter nye 90 mil var den mellom 1/2 - 3/4.
Sykkelen er i daglig drift til og fra jobben 15 mil t/r. Og det er som du skriver mindre oljeforbruk på "små" kjøringa.
Men sammen lignet med fadern`s 850rt, så bruker min "mye". Han fyller ikke mellom servicen og jeg må fylle godt over 1L. Hans 98.mod har gått snart 70,000, min 04.mod 33,000 km.

Er det noen flere som ønsker å fortelle om sitt "forbruk" (jeg snakker om olje). Så meld deg på.

....Throttle
Sist endret av Throttle den 10 Apr 2010, 04:15, endret 1 gang
Throttle

Innlegg Julton 30 Okt 2008, 20:29

Så vidt jeg husker oppgir BMW at oljeforbruket er "normalt" ved 1 liter pr 100mil. Dette gjør de sikkert for å være på den sikre siden mht. reklamasjoner. Opplever at min R12RT har store variasjoner i forbruket og at jeg kan ligge opp mot 2 liter mellom hver service. Men som sagt det varierer. På mine sommerferieturer i Alpene med 2 + oppakning og ca 500mil, er forbruket ca 0,7 liter totalt.

Det er utallige tråder på forskjellige fora om dette emnet.

SveinJ
Julton

Innlegg bmwgubbe 01 Nov 2008, 23:40

Vel de oppgir 1 liter pr 10.000 km, dette for evt reklamasjoner :o

Jeg ser her i noen innlegg at dette er ikke unormalt, da skal jeg gi meg med det, sålenge jeg selv ikke har personlig erfaring med r modellene. Jeg kjørte 8000 før oljeskift i sommer på min k75 91 mod, med nivået i glasset akkurat på den røde prikken, og ved oljeskift kunne jeg ikke med mine auger se noe forbruk. Men detter er en boxer motor post så dette passer vel ikke inn her :oops:

Men at ikke min bruker noe synsmessig på glasset, så har den selvfølgelig brukt noe, mener de oppga 0,25 pr 10.000 km i boka mi. Men det betyr at r modellene skal bruke 75% mer enn min k virker rart, men er det sånn så er det sånn. Det er sikkert levelig å leve med 1 lit pr 10.000, men tenkte på den første posten her om at blårøyken velta ved oppstart, da er det jo nok noe overhaling pågang da?

Og jeg har i tankene en boxer som nr 2 sykkel, men da en r 100 rs :D av de gamle, og må være ærlig og si at evt oljeforbruk er ikke det første jeg skal tenke på sålenge ikke blårøyken forfølger meg på veien.

Må legge til her att mc brukes kun på lengre turer over 30 mil.
Siterer her en setning fra en MC kamerat: Vi er den siste generasjon som får leke oss med bensin.
bmwgubbe

Gå til Boksermotor (R)

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Alt innhold © 2006–2008 BMW Klubben Norge.
Design og utvikling av Mediaverkstedet. Teknisk drift av Webhosters.